47cm Popper-abborre!

Igår var jag och min vän Jonas ute på upptäcksfärd.

Vi hade spanat in ett litet vatten som vi tyckte såg intressant ut, men ingen av oss hade prövat lyckan där. Så det fanns bara en sak att göra. Vi packade bilen med fiskeutrustning, batterier och elmotorn och drog med oss min lilla båt.

Vi spanade på kartan var vägen gick och ställde in siktet där vi kom så nära som möjligt. Väl framme var det inga problem att slänga i båten.

Eftersom vi inte hade någon koll på djup och struktur i sjön började vi med att scanna av sjön medans vi trollade varsitt bete efter båten.

När vi kommit halvvägs runt den lilla sjön hugger det på min Rapala Shadow Rap Shad Deep. En smal 40cm abborre hade fattat tycke för mitt bete.

Nu hade vi i allafall fått svar på att det fanns fisk i sjön. En start iallafall.

Vi ankrar där och det dröjer inte länge innan även abborre nummer två hugger på mitt bete.

Nu var vi nått på spåret. Vi gör en liten förflyttning och nu är det Jonas tur att dra sin första. Vi får ytterligare ett par mindre abborrar innan Jonas drar dagens hittils största på 43cm. Denna abborre ser vi jaga i ytan.

Men precis när vi får upp hoppet om stora abborrar dör fisket helt. Vi åker runt men vi får varken hugg eller ser fisk.

Tiden börjar ta slut så vi bestämmer oss för att lägga sista tiden där vi haft flest kontakter med fisk.

Vi tar oss dit och det dröjer inte länge innan Jonas krokar en fin abborre på jigg. Men sen är det locket på igen. Vi gör en sista förflyttning mot en grynntopp med lite gräs på. Jonas krokar fisk i första kastet. Men kast efter kast med våra jiggar blir resultatlösa. Sen fastnar Jonas så vi måste åka dit för att lossa. Tyvärr lyckas linan hamna i elmotorn och smäller av.

Jonas får sätta sig och knyta medans jag sätter på en Skitter Pop Elite 95 på mitt beteslås i väntan på att Jonas knutit klart.

Det ska visa sig bli starten på ett grymt kul popperfiske.

Redan första kastet hugger en fin abborre. Ja det hugger i vart och varannat kast.

Jonas som knutit klart lånar en Skitter Pop han också och där står vi och skrattar medans huggen avlöser varandra. Plogarna och explosionerna avlöser varandra i ytan.

Rätt som det är känner jag att det är en tyngre fisk som huggit eller är det gräs som följt med!?

Det är inget gräs utan en fantastiskt fin abborre på hela 47cm.

Detta fick bli avslutningen på en grymt kul dag på nya vatten.

Abborren har vaknat till liv efter leken. Så ut och njut, glöm aldrig att ha en popper redo! Popperfiske är det roligaste som finns!